آیت‌الله علم‌الهدی: امامت سیاسی، دلیل نفرت دشمنان اهل بیت (ع) بود | ضرورت واکاوی فلسفه مظلومیت ائمه اطهار (ع) تصاویری از ویرانی بندر غزه در نتیجه بمباران اشغالگران اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد وزیر خارجه آمریکا: منتظر موافقت حماس با آتش‌بس هستیم اردوغان: هدف ما از توقف تجارت با اسرائیل، مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرز‌های جنوبی سیستان و بلوچستان بازدید کرد سپاه از بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم خبرداد حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان
سرخط خبرها

علمای جهان اسلام؛ تشکیل دولت فراگیر را تنها راه حل بحران افغانستان عنوان کردند

  • کد خبر: ۸۸۱۷۰
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
علمای جهان اسلام؛ تشکیل دولت فراگیر را تنها راه حل بحران افغانستان عنوان کردند
وبینار بین المللی «علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان»، با محور‌های شاخص‌ها و معیار‌های تشکیل حکومت اسلامی، دولت فراگیر، تأمین امنیت، احقاق حقوق ملت و کسب مشروعیت بین‌المللی روز گذشته برگزار شد و حاضران تشکیل دولت فراگیر را تنها راه حل بحران افغانستان عنوان کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با خروج نیرو‌های اشغالگر ناتو با محوریت نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان، بسیاری از تحلیلگران امیدوار بودند که ثبات و امنیت پس از سال‌ها در این کشور سایه بیفکند.

اما به نظر می‌رسد که افغانستان هنوز با وضعیت باثبات و پایان تنش‌ها و درگیری‌های خونین فاصله بسیار دارد. مصداق این ناامنی انفجار مهیبی بود که عصر شنبه، ۲۲ آبان، در غرب کابل به وقوع پیوست که در جریان آن، شش تن از جمله حمید سقانی، خبرنگار شبکه «آریانانیوز»، کشته و دست کم هفت تن زخمی شدند.

طالبان اعلام کرد که این انفجار، ناشی از یک بمب مغناطیسی کار گذاشته شده در یک مینی بوس بود که در منطقه «دشت برچی» (محل سکونت اعضای قوم شیعه هزاره)، نزدیک یک مرکز ایست بازرسی رخ داد.

روز گذشته، گروه تروریستی داعش، در بیانیه‌ای که در وب سایت‌های وابسته به این گروه منتشر شد، مسئولیت حمله به این منطقه شیعه نشین در پایتخت افغانستان را بر عهده گرفت.

تشکیل دولت فراگیر، تنها راه حل بحران

اهمیت بحث ثبات افغانستان باعث شد، وبینار بین المللی «علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان»، با محور‌های شاخص‌ها و معیار‌های تشکیل حکومت اسلامی، دولت فراگیر، تأمین امنیت، احقاق حقوق ملت و کسب مشروعیت بین‌المللی روز گذشته برگزار شود.

در این نشست مجازی آیت ا... محمدهاشم صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، با اشاره به چهار دهه مصائب و مشکلات مردم افغانستان، اظهار امیدواری کرد که طالبان با ایجاد دولت همه شمول، همه اقوام را ملت واحد افغانستان بدانند تا از رهگذر آن برای مردم، افق روشن رهایی از قتل‌ها و انفجار‌ها ایجاد شود و دیگر روز‌های گذشته تکرار نشود.

اسدا... بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، نیز طی سخنانی با اشاره به استمرار ناامنی‌ها در افغانستان در این وبینار گفت: حکومت فعلی افغانستان باید بین همه اقوام افغانستان، باور و اطمینان درباره خودش پدید بیاورد، یعنی همه اقوام و مذاهب بدانند که این دولت، چتر امنیتی را بالای سر همه شان باز کرده و زمینه همزیستی مسالمت آمیز را به وجود آورده است.

بادامچیان گفت: ناامنی و داعش، کار رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها و انگلیسی هاست؛ آن‌ها نمی‌خواهند افغانستان در امنیت و آرامش باشد.

همچنین حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه این وبینار با اشاره به انفجار‌های اخیر در افغانستان گفت: حاکمیت موقت طالبان باید مسئولیت پذیر و پاسخ گوی هر نوع امر خلاف امنیت از قبیل ترور و انفجار‌ها باشد و سعی کند که از این نوع فجایع جلوگیری و پیشگیری کند. طالبان نباید اجازه دهد که گروه‌های تروریستی و تکفیری و جریان‌های افراطی، نبض کار را به دست گیرند.

وی افزود: افغانستان باید دارای حکومتی مردمی و فراگیر باشد و از همه قومیت ها، گروه‌ها و مذاهب در آن حاضر باشند تا حس مشارکت در آن‌ها افزایش یابد.

سفر نماینده کشورمان در امور افغانستان به کابل

به دنبال استمرار نا امنی‌ها در همســـایه شرقی و به ویژه تشدید این وضعیت ناامن در مناطق شیعه نشین افغانستان، حسن کاظمـــی قمـــی، نماینده کشورمان در امور افغانستان، روز گذشته، در سفری سه روزه به منظور دیدار و گفتگو با ملا محمد حسن آخوند، رئیس کابینه، ملابرادر، معاون اول ریاست کابینه و ملاامیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در موضوعاتی از جمله مســــائل مهــاجـــران، مســائل منطقه ‎ای، همکاری‌های اقتصادی، تشکیل دولت فراگیر و کمک ‎‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، وارد کابل شد.

کاظمی قمی در بدو ورود به کابل، در گفتگو با خبرنگاران، با تأکید بر همکاری مشترک ایران و افغانستان در حوزه امنیتی و مبارزه با تروریسم گفت: افغانستان و ایران باید مرز‌های مشترک امن داشته باشند؛ زیرا اشغالگرانی که از افغانستان فرار کرده اند تلاش می‌کنند گروه‌های تروریستی نیابتی خود را در منطقه گسترش دهند. اکنون دوره بازسازی در افغانستان فرارسیده است و همکاری‌های ایران با افغانستان در این دوره نیز ادامه خواهد یافت. افغانستان باید امن و با ثبات شود و نقش خود را در شکوفایی اقتصادی و امنیت منطقه ایفا کند. کاظمی قمی گفت: امیدواریم یک دولت قوی، مستقل، فراگیر و مورد قبول همه مردم افغانستان شکل گیرد.

ما به خواست مردم افغانستان احترام می‌گذاریم و موضع ما منطبق با خواسته‌های مردم این کشور است. همچنین قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان که به استقبال نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان به فرودگاه کابل رفته بود، گفت: ایران یک همسایه نیک برای افغانستان است و ما روابط خوبی در چارچوب همسایگی خود داشته ایم و امیدواریم با سفر هیئت بلندپایه ایران به کابل، همکاری‌های دوجانبه بیش از گذشته گسترش یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->